Svar: Skemad og flaskebehov

15. maj 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sofie

Tak for dit brev, dine søde ord til mig om brevkassen og mine bøger - og velkommen til:) Dejligt at du har fået lyst til at skrive til mig, efter at have fulgt med på sidelinjen.

Det lyder som om, at det går super godt med Julian, og han spiser rigtig fint i forhold til sin alder. Dagsplanen ser umiddelbart rigtig fint ud og lyder meget alderssvarende. Det er rigtig flot, at han sover igennem om natten og helt kan undvære flaske sen aften.

De fleste børn har brug for en flaske sen aften og ofte vil det være flasken sen aften der bibeholdes og så flasken tidlig morgen, der trappes ud. Men hvis du synes, det fungerer godt, som det er lige nu, og hans flaske tidlig morgen ikke påvirker hans indtag af morgenmad, så er det fint, så behøver du ikke ændre noget.

De fleste børn i 7 måneders alderen trives med 4 flasker i døgnet og jeg anbefaler normalt, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at det er flasken formiddag og eftermiddag, som springes over. I stedet gives lidt større mellemmåltider her.

I 8-9 måneders alderen vil de fleste børn så trives godt med tre flasker - før middagslur, aften og sen aften. Men de kan også godt ligge f.eks. før middagslur, aften og en gang i løbet af natten/tidlig morgen, som det lyder til at være tilfældet hos jer. Og det betyder så også, at flaske om eftermiddagen, kan du trappe ud af om ca. 2-3 uger, når han bliver 8 måneder gammel.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 07.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30-9: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, da han er god til at tygge, må han også gerne få små bidder af en bolle med lidt smør, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, du må meget gerne supplere med grøntsagsmos - det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. Prøv også at bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg, så han på den måde får lidt mere variation. Suppler også gerne med grønt som nu, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med lidt frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand eller mme af kop (som alternativ til flasken lige nu. Du kan også vælge at bibeholde flasken et par uger og så trappe ud af den, når han bliver 8-9 måneder).

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere jeres mad. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.. Der skal være mad ...

Annonce

... i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Puttes til natten med en flaske ca 19.30-20

Sen aften eller en gang i løbet af natten - hvad tiden nu viser behov for: Flaske x 1 og sover videre.

Det vil være rigtig godt, hvis han får to måltider grød dagligt og resten er grøntsagsmos, kød, fisk, frugt osv. Jo mere variation jo bedre.

Derudover er det godt, hvis I stadig giver ham grøntsagsmos. Både fordi det er med til at sikre, at han får lidt mere i maven - det kræver meget stor koncentration at spise selv, og han kan godt blive for træt, før han egentlig er blevet mæt nok. Derudover sikrer det ham ofte større variation. Og så også fordi I kan energiberige mosen bedre, end I kan energiberige mad i stykker - og han har stadig brug for en del fedtstof, når han ikke er ældre end han er...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

I må meget gerne variere mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad. Prøv at købe middagsretter fra glas - også meget gerne med kød, for at se om han bedre kan kapere dette i maven. Det kan være en måde at vænne ham til det på, og det er fint at variere:)

Det er svært at sige, hvorfor han har reageret på kød tidligere. Har han reageret både til frokost og om aftenen eller mest om aftenen? Hvis det er om aftenen, at I har bemærket, at han har haft svært ved at spise det, så er det måske ikke så meget kødet, men mere det at han har fået en flaske kl 16, som måske har mættet ham lidt for meget - så aftensmaden lettere kommer retur. Jeg synes derfor, at det er en god idé at forsøge med grøntsagsmos med kød/fisk til frokost og se, hvordan han reagerer på dette.

Giv ham også ganske lidt til at begynde med. f.eks. en teskefuld i 1 dl. mos, så kødet ikke udgør en stor del, men blot giver lidt struktur... hvis det går godt, så kan I øge mængden af kød og fisk gradvist, så hans mave måske bedre kan følge med.

I må meget gerne tage udgangspunkt i jeres mad, og det er rigtig godt, at han er mere interesseret i det I spiser, end i babymad. Det er vigtigt at udnytte hans naturlige interesse for at spise og netop tage udgangpunkt i familiemaden. Lav børnevenlige retter, familiemad, som I alle kan spise - naturligvis i en konsistens, som han kan kapere. Han må f.eks. gerne få boller i karry, kartoffelmos og millionbøf og lignende - hvis du kan lave sovsen med grøntsager og uden komælk til ham :) Han bør ikke tilbydes komælk, når han ikke er ældre end han er...

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor